Įvairūs personalo tyrimai rodo, kad šiuo metu pusė Lietuvos gyventojų svarbiausiu darbdavio pasirinkimo kriterijumi įvardija įmonės stabilumą. Apklausos taip pat atskleidžia, jog darbuotojams svarbios ir darbo sąlygos bei papildomos naudos, karjeros galimybės, vidinė būsimos darbovietės kultūra.
Tai apibendrintos išvados, kurias kiekviena įmonė turėtų įvertinti ir pasitikrinti, kokie būtent juos pasirenkančių žmonių kriterijai. ECOWOOD grupės įmonėse įprasta praktika pateikti kelis klausimus naujiems darbuotojams ir taip išsiaiškinti, kas juos atvedė į įmonę, kas padės likti ir sėkmingai dirbti, kokie lūkesčiai darbdaviui. Ši informacija aktuali ne tik personalo komandai, bet visų lygių vadovams, kurie siekia suburti efektyvią, į rezultatus orientuotas komandas.
Apie naujokų apklausą ir prasmingus rezultatus kalbame su ECOWOOD personalo skyriaus vadove Jolanta Bervingiene.
Kodėl jums svarbios ir kuo naudingos tokios apklausos?
Augame, plečiamės, didėja veiklos apimtys, natūralu, kad nuolat ieškome naujų darbuotojų. Esame ąžuolinių grindų, durų, laiptų gamintojai, todėl mums nuolat reikia įvairių specialybių darbuotojų: nuo žmonių prie gamybos linijų iki IT ar finansų profesionalų. Tai nuolatinis procesas, o mes negalime likti tik stebėtojo vaidmenyje, kuris atėjus poreikiui įkelia skelbimą apie naują darbo vietą. Šiandien darbo ieškančių žmonių netenkina tik faktas, kad yra laisva darbo vieta. Juos domina daug gilesni dalykai apie įmonę, jos vidinę kultūrą, karjeros galimybes, darbo pobūdį ir kitas sąlygas. Tą ir siekiame išsiaiškinti naujokų apklausų metu, kad būtumėm ne tik komunikacijoje, bet ir realiame gyvenime patrauklūs kandidatams.
Kokius netikėtus aspektus atskleidė apklausa?
Nebuvo netikėta, tiesiog patvirtino mūsų žinojimą, kad apie darbo galimybes daugelis sužinojo iš draugų, pažįstamų ar šeimos narių, dirbančių mūsų įmonėje. Galime daryti išvadą, kad čia dirbantiems žmonėms yra sudarytos tokios sąlygos, aplinka, kuri skatina rekomenduoti ir kitiems, ieškantiems darbo galimybių. Pavyzdžiui, mūsų gamybos įmonė įkurta Vilkijoje, glaudžioje bendruomenėje, komunikacija „iš lūpų į lūpas“ yra labai svarbi. Ji parodo tikrą situaciją, darbdavys negali slėptis už lozungų, nudailintų žinučių. Dirbančių žmonių rekomendacijos ir naujokų pritraukimas į įmonę yra patvirtinimas, kad einame teisingu keliu.
Darbdaviai konkuruoja dėl kiekvieno naujo žmogaus, teikia vienas už kitą patrauklesnius pasiūlymus. Kaip žmonės renkasi darbdavį, kur ieško ir kokios informacijos?
Mūsų apklausa parodė, kad kriterijus galima suskirstyti į tokias grupes: darbo sąlygos ir užmokestis, darbo aplinka, vidinė kultūra, pavyzdžiui, kaip vadovai bendrauja su komanda, ir galiausiai, ką apie darbdavį sako kiti, pavyzdžiui, kokie atsiliepimai internetinėje erdvėje ir pan. Tai stiprus signalas, kad reikia mąstyti ne tik apie „kietuosius“ vidinius procesus, pvz. karjeros galimybės, aiški užmokesčio politika, bet svarbu nepamiršti ir „minkštųjų“ dalykų: bendravimas, grįžtamasis ryšys, pagyrimas ir skatinimas, o tam reikšmės turi aiškus asmeninių ir komandinių tikslų dėliojimas. Dirbant kryptingai reikia nepamiršti komunikacijos, sąžiningai parodyti, kuo gyvena įmonė, kokias problemas spendžia ir kuo didžiuojasi.
Ekspertai sako, kad pats darbo pokalbis yra tarsi pardavimo momentas iš darbdavio pusės, ne atranka, bet gebėjimas pateikti savo pasiūlymą geriausiam kandidatui ar kandidatei. Sutinkate?
Manau, kad tai abipusis „pardavimas“, tiek darbdavys rodo, ką siūlo, tiek darbuotojas turi siekti „parduoti“ savo kompetencijas, įgūdžius ar motyvaciją mokytis. Mūsų apklausa rodo, kad į darbo pokalbį atėjusiems žmonėms buvo svarbu pirmiausia aplinka, pokalbis turi būti skatinantis, malonus ta prasme, kad turime ne tik jausti, bet ir mokėti parodyti pagarbą žmogui, net jei jos/jo gebėjimai nėra tai, ko tikimės. Visiems atsakiusiems į klausimą apie procesą buvo aktualu aiškumas ir tikslumas. Žmonės tokiu būdu nori suprasti, ar sugebės sėkmingai dirbti, ar galės tinkamai derinti darbą ir asmeninį gyvenimą, pan. Kuo pokalbis atviresnis, tuo ilgalaikis rezultatas geresnis – į komandą įsilieja žmonės, kurių lūkesčiai yra aptarti ir tenkinami.
Pradžia, pirmoji diena nėra paprasta bet kuriam naujokui, nepriklausomai nuo pozicijos, pareigų. Ką kalba jūsų darbuotojai apie pirmą dieną?
Turime visą integravimo procesą, kurį sėkmingai papildo mentorystė. O pirmai dienai skiriamas didelis dėmesys: nuo privalomo saugos instruktažo, aiškaus parodymo, ką reikia atlikti iki pirmųjų socializacijos žingsnių, supažindinimo su kolegomis, buities sąlygomis, pan. Be personalo specialistų ir vadovo, kuris jau būna susipažinęs su darbuotoju, reikšmingas faktorius jaustis gerai nuo pirmos dienos – šalia dirbantys žmonės. Kaip draugiškai, supratingai, kantriai priima naują darbuotoją, nuo to priklauso, kaip naujas žmogus jausis ir dirbs ateityje. Pirmos dienos įspūdžius puikiai iliustruoja gamyklos darbuotojos atsakymas apklausoje: „Buvo neramu, bet viskas gerai. Vadovas parodė darbo vietą, moterys mokino kaip dirbti. Taip ir praėjo. Dabar džiaugiuosi darbu, kolektyvu ir stengiuosi atlikti darbus gerai.“
Ką norėtumėte pasakyti potencialiems darbuotojams, kurie svarsto galimybes dirbti ECOWOOD grupės įmonėse, ar kuriuos norėtumėte pakviesti į darbą?
Turime ambicingų plėtros planų, augame ir stiprėjame rinkoje ne tik Lietuvoje, bet ir kitose šalyse, esame aistringai mylintys ąžuolą, todėl nuolat ieškome ir kviečiame jungtis naujus žmones, kuriems svarbios tvarumo idėjos, kurie ieško ne idealios darbo vietos, o tokios, kurioje girdima kiekvieno nuomonė, vyksta pokyčiai ir didėja profesinės karjeros galimybės.
Ačiū už pokalbį ir lauksime naujų apklausų, stebėsime, ar/kaip keičiasi kandidatų ir naujų darbuotojų lūkesčiai bei vertinimai.